6.5.16

Manon Lescaut


ΟΔΟΣ 18.2.2016 | 823

H MΕΤ γιορτάζει φέτος την 10η επετειακή χρονιά του βραβευμένου προγράμματος “The Met: Live in HD”, το οποίο ξεκίνησε τις προβολές του τον Δεκέμβριο 2006 με τον «Μαγικό Αυλό» παρουσιάζοντας 87 απευθείας μεταδόσεις σε περισσότερους από 17 εκατομμύρια λάτρεις της όπερας σε 70 χώρες σε όλον τον κόσμο. Μία από τις προνομιακές πόλεις είναι και η Καστοριά που διανύει τον τρίτο χρόνο συμμετοχής της.

Σημαντικό είναι ένα μέγεθος που δεν μετριέται άμεσα: η επιρροή που ασκεί η Μετροπόλιταν στη διαμόρφωση του γούστου του καστοριανού κοινού, η επιρροή των επιλογών ρεπερτορίου και της αισθητικής των θεαμάτων της. Δύσκολα μπορεί να αντισταθεί κανείς στα πρότυπα που προβάλλει, καθώς ο τρόπος που τα υποστηρίζει είναι υποδειγματικός, από την ποιότητα των καλλιτεχνών ώς την ποιότητα ήχου και εικόνας.

«Το κοινό πλέον–όπως αναφέρει σε σχετικό άρθρο της η Καθημερινή- δεν περιορίζεται σε αυτό που προσφέρει το θέατρο της πόλης του, αλλά έχει πρόσβαση σε θεάματα για τα οποία άλλοτε μπορούσε να πληροφορηθεί μονάχα μέσα από τις σελίδες του Τύπου. Έχει την ευκαιρία να δει έργα που γνώριζε μόνο από δίσκους ή από τη βιβλιογραφία. Τα βλέπει να παίζονται και αντιλαμβάνεται γιατί αξίζει τον κόπο να παρουσιάζονται. Επίσης, βλέπει έργα ρεπερτορίου ανεβασμένα με τρόπους που ίσως δεν είχε φανταστεί και οι οποίοι τού επιτρέπουν δεύτερες αναγνώσεις, πέρα από την απλή αφήγηση της υπόθεσης. Από την άλλη πλευρά, σκηνοθέτες και λυρικοί καλλιτέχνες γνωρίζουν ότι πλέον το θέαμα δεν το βλέπουν μόνο μερικές χιλιάδες θεατές από την πολυθρόνα τους σε κάποιο απομακρυσμένο σημείο του θεάτρου, αλλά πολλά εκατομμύρια μάτια, και μάλιστα από όσο κοντά επιλέξει ο τηλεσκηνοθέτης. Έτσι, αισθάνονται οι ίδιοι την ανάγκη να βελτιώσουν οι μεν τις σκηνοθετικές οδηγίες οι δε τις υποκριτικές τους ικανότητες και να επενδύσουν σοβαρά στην απόδοση του θεάματος. Ως σκηνική τέχνη, η όπερα αποκτά όλο και περισσότερο θεατρικές ποιότητες.

Μπορεί η παρακολούθηση όπερας σε κινηματογράφο να υποκαταστήσει μια βραδιά στην αίθουσα συναυλιών ή στο λυρικό θέατρο; Για όσους δεν έχουν στην περιοχή ή στη χώρα τους συμφωνική ορχήστρα ή θέατρο όπερας η απάντηση είναι προφανής.

Η όπερα, το είδος αυτό, το οποίο στον 17ο αιώνα ξεκίνησε ως αυλικό θέαμα και μετά τη γαλλική επανάσταση αποτέλεσε «αιχμή του δόρατος» του αστικού πολιτισμού, χάρη στο διαδίκτυο και στον κινηματογράφο συγκαταλέγεται πλέον στα λαϊκά θεάματα. Εναπομένει στον θεατή εάν θα αξιοποιήσει τα προσφερόμενα ερεθίσματα εκτός από ψυχαγωγία και για την καλλιέργειά του ή εάν θα αρκεστεί σε απλή κατανάλωση πολιτιστικού αγαθού».

Έχοντας ολοκληρώσει τις προβολές του πρώτου μισού της σαιζόν 2015-2016, και μετά από μια σειρά εκπληκτικών παραστάσεων όπως οι «Τροβατόρε», «Οθέλλος», «Τάνχώϊζερ», «Λούλου», «Αλιείς μαργαριταριών» και «Τουραντώ» που μάγεψαν το καστοριανό κοινό, η MΕΤ παρουσιάζει το Σάββατο 5 Μαρτίου 2016 (στις 19:55) απ’ ευθείας από την Νέα Υόρκη στο ΤΕΙ Καστοριάς το αριστούργημα του Giacomo Puccini «Manon Lescaut» («Μανόν Λεσκώ»).

Η σκηνή της Met «φλέγεται» όταν η σοπράνο Kristine Opolais και ο τενόρος Roberto Alagna (αντικαθιστά τον Jonas Kaufmann που έχει ασθενήσει) ενώνουν τις δυνάμεις τους σε αυτή την ιστορία εμμονικής αγάπης του Puccini. Η Opolais ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο μιας επαρχιωτοπούλας με ελεύθερο πνεύμα που γίνεται η ψυχή του Παρισιού. Παράλληλα, ο Alagna είναι ο τολμηρός φοιτητής που την διεκδικεί απεγνωσμένα. Ο σκηνοθέτης Sir Richard Eyre τοποθετεί την δράση στην κατεχόμενη Γαλλία σε ένα σκηνικό φιλμ νουάρ. «Απεγνωσμένο Πάθος» είναι η φράση που ο ίδιος ο Puccini χρησιμοποίησε για να περιγράψει αυτή την όπερα, η οποία επιβεβαίωσε την θέση του ως τον πλέον διάσημο ιταλό συνθέτη όπερας της εποχής του. Διευθύνει ο πρώτος μαέστρος της Μet, Fabio Luisi.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 18 Φεβρουαρίου 2016, αρ. φύλλου 823


Σχετικά: 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ