6.10.15

Λόγος & Αντίλογος

Περί ελληνοκινεζικής φιλίας

Κύριε Διευθυντά,

Στον τύπο εκθειάζονται οι δηλώσεις του προέδρου της Κίνας Κου Σι Τζινπίνγκ, ότι η Ελλάδα είναι η πιο φιλική και η πιο αξιόπιστη χώρα μέσα στην Ευρώπη για την Κίνα. Άλλωστε η Κίνα το απέδειξε αυτό με την απόφαση του Πεκίνου για μεγάλης κλίμακος επενδύσεις στην Ελλάδα, όπως είναι το λιμάνι του Πειραιά, σιδηροδρομικό δίκτυο, περιφερειακά αεροδρόμια κτλ, ενώ φαίνεται να συζητήθηκαν και οι εξελίξεις στα ανοικτά μέτωπα που υπάρχουν μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου τα οποία εμμέσως επηρεάζουν και την πρόοδο των κινεζικών επενδύσεων στην Ελλάδα.
Φαίνεται ότι οι μεγάλες αποστάσεις Ελλάδος-Κίνας δεν επηρεάζουν αρνητικά τις φιλικές σχέσεις μας και εξ άλλου, όταν επισκέφθηκε την Κίνα ο εθνάρχης Καραμανλής (δεν θυμάμαι πότε ακριβώς, πάντως πριν από 20-30 χρόνια) ο αείμνηστος Καραμανλής εξεπλάγη από την υποδοχή του στο αεροδρόμιο του Πεκίνου και εις σχετική ερώτηση στον τότε πρόεδρο της Κίνας, αυτός του απάντησε ότι μεταξύ Ελλάδος και Κίνας δεν υπάρχουν διαχωριστικά σύνορα, δηλαδή τόσο κοντά είναι η Ελλάδα με τη Κίνα!
Προφανώς ήξερε ο τότε πρόεδρος της Κίνας ότι τον 5° αιώνα πΧ μόνο σε δύο μακρινές μεταξύ τους χώρες, αναπτύχθηκε ο πολιτισμός και η φιλοσοφία δηλαδή στην Ελλάδα με τους προσωκρατικούς φιλοσόφους (Θαλής, Ηράκλειτος, Παρμενίδης, Ξενοφάνη κτλ) και στην Κίνα με τους Λάο Τσε, Κομφούκιο κ.ά. Εννοείται ότι στην περσινή συνάντηση των προέδρων Ελλάδος και Κίνας, άνοιξαν και άλλες συζητήσεις για θέματα κοινού ενδιαφέροντος με μεγάλες προοπτικές και ελπίδες για μεγάλη οικονομική βοήθεια και υποστήριξη. Η επιτυχία της επένδυσης Κόσκο αποδεικνύει το παραπάνω συμπέρασμα έστω και αν μερικοί την θεωρούν επιζήμια ή ξεπούλημα, όπως θεωρούν ξεπουλήματα κάθε ιδιωτικοποίηση... Τι θα πουν όμως στο μέλλον αν κινέζικα πλοία επιδιορθώνονται στον Σκαραμαγκά ή στην Σύρο με χιλιάδες θέσεις εργασίας; Και αυτό θα είναι ξεπούλημα;
Ο καθηγητής Δ. Κιτσίκης στο βιβλίο του «Συγκριτική ιστορία Ελλάδος και Κίνας» (εκδ. Ηρόδοτος, Αθήνα 2007) περιγράφει στις πρώτες σελίδες του (13-29) με πολύ αρνητική διάθεση και συμπεράσματα για τα χαρακτηριστικά των αμερικανών και της αμερικανικής κουλτούρας, ενώ παρακάτω για να δείξει την ομοιότητα ή ταύτιση της διαχρονικότητας του ελληνικού και κινεζικού πολιτισμού, παραθέτει το παράδειγμα της ανεξιθρησκίας που εφάρμοσε ο Μέγας Αλέξανδρος ο Έλλην και ο Τσιν Σι Χουάνγκ, ο πρώτος αυτοκράτωρ της Κίνας. Η εφαρμογή της διαλεκτικής, που είναι η βάση της ελληνικής και της κινεζικής σκέψης, μας εξηγεί τον τρόπο λειτουργίας αυτής της λειτουργικής πνευματικής φόρμουλας...
Στα 4.000 χρόνια της κινεζικής ιστορίας, αν αναλύσουμε τις βάσεις του ζευγαριού γιανγκ (θέσης) και γιν (αντίθεσης) δηλαδή ανδρικών βίαιων γιανγκ ιδιοτήτων και γυναικείων παθητικών γίν ιδιοτήτων, αυτό θα αποφέρει την αρμονία δηλαδή την σύνθεση στα ελληνικά, το τάο στα κινέζικα. Η ελληνική και κινεζική παραδοσιακή διδασκαλία από τους έλληνες και κινέζους σοφούς είχε έναν και μοναδικό στόχο: την εκμάθηση της βασικής αρχής της διαλεκτικής που εδραιώνει την αρμονία της κοινωνίας και την τάξη του σύμπαντος.

Με τιμή
Αναστάσιος Β. Κοβάτσης
καθηγητής πανεπιστημίων ΑΠΘ, Γάνδης, Τριπόλεως και Νίχον Τόκυο

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 4 Ιουνίου 2015, αρ. φύλλου 791


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ