30.4.13

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Υπάρχουν στην εποχή μας άγιοι;



Τη γνώρισα μόλις πριν από τρία χρόνια, όταν ήταν ήδη ογδόντα έξι χρονών. Μπήκε στη ζωή μου πολύ διακριτικά, μ’ ένα τηλεφώνημα όπου η φωνή της είχε την αδυναμία της ηλικίας της, αλλά συνάμα μια ξεχωριστή εκφορά του λόγου συνδυασμένη με μια βαθιά ευγένεια.
Πριν από το τηλεφώνημά της αυτό αγνοούσα παντελώς την ύπαρξή της-μετά έγινε μία από τις πιο συναρπαστικές συναντήσεις της ζωής μου. Γιατί η γυναίκα αυτή πραγματικά με συνεπήρε. Κοντούλα, κάτω του μετρίου ήταν σίγουρα και στα νιάτα της, με μια ακτινοβολούσα καθαρότητα στη μορφή και στο λόγο. Σπάνια μορφή. Και σπάνιος άνθρωπος.
Από τότε μιλήσαμε κάποιες φορές στο τηλέφωνο-ειδωθήκαμε λιγότερες. Μα κάθε φορά ήταν και μία πλουσιότατη συνάντηση· από εκείνες τις συναντήσεις που σε κάνουν να νιώθεις αναδρομικά ένοχη για τις αμέτρητες συναντήσεις της ζωής σου με πρόσωπα η με τα οποία έχεις συνευρεθεί πολλές φορές και για πολλές ώρες και δεν ωφελήθηκες. Γιατί κάθε συνάντηση μαζί της με άφηνε πολλαπλά κερδισμένη.

29.4.13

Άσμα Ασμάτων





Ειρήνη Παππά
Μουσική: Vangelis (Βαγγέλης Παπαθανασίου) 1986 
Ποιητική απόδοση: Λευτέρης Παπαδόπουλος

● Το «Άσμα Ασμάτων» είναι ένα από τα βιβλία της Εβραϊκής Βίβλου και αποτελείται από 117 στίχους. Πρόκειται για ένα ερωτικό ποίημα του οποίου η δημιουργία, τον 4ο π.Χ. αιώνα, αποδίδεται στον βασιλιά Σολομώντα.

Κάποτε στην Καστοριά

[στήλη]

Σπουδαστήριο τοπικής ιστορίας

Συνεχίζεται το πρόγραμμα δράσης του ΜΜΑ Καστοριάς με πολλά και ποικίλα ενδιαφέροντα θέματα. Αυτό που εντυπωσιάζει στις εκδηλώσεις αυτές είναι η ποικιλομορφία των θεμάτων και η συμμετοχή ακόμη και νεαρών ατόμων είτε ως ομιλητές ή συμμετέχοντες ακροατές. Την προηγούμενη βδομάδα σε θέμα με ομιλήτριες τις κκ. Αγγελική Βόλτση, Σόνια Ευθυμιάδου-Παπασταύρου και Κατερίνα Παπασταύρου, καταχειροκρότησε ο κόσμος τους διοργανωτές και εισηγητές, αφού εντυπωσιάσθηκε από την ζωντανή μουσική επένδυση της παρουσίασης, όπου ακούσθηκαν ακόμη και κάποια ‘’απαγορευμένα τραγούδια’’. Ήταν τόσο μεγάλος ο ενθουσιασμός του κοινού, που ένας τέως πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς, εξέφρασε την πρόθεση της οικονομικής στήριξης του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα από τον τακτικό προϋπολογισμό του Δήμου, έτσι ώστε να συνεχίσει το πολιτισμικό, πολιτιστικό, κοινωνικό- ιστορικό και πατριωτικό του έργο.

7η Biennale



Μεταξύ των έργων που διακρίθηκαν στην 7η  Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής που διεξήχθη στο μουσείο Μπενάκη, ήταν και τα σχέδια διαμόρφωσης της κεντρικής πλατείας της Κοζάνης. 

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 14 Φεβρουαρίου 2013, αρ. φύλλου 679

28.4.13

ΠΕΡΔΙΚΚΑ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ: Ο Βαγγέλης



ΟΔΟΣ 31.1.2013 | 677

Στη δεκαετία του 50 ψάχναμε ως το τέλος των αποτελεσμάτων να βρούμε αν συνεχίζουμε να είμαστε οι 54 που ψηφίζαμε ΕΔΑ ή μήπως έπαθε κανένα ατύχημα κάποιος από εμάς.
Τα άμεσα αποτελέσματα του εμφύλιου ήταν βαριά στο Νόμο Καστοριάς αλλά και στην πόλη. Και ο Γράμμος και το Βίτσι στο νομό μας βρίσκονται!  Ουαί τοις ηττημένοις! Τα χωριά καμένα και κατεστραμμένα, ο κόσμος ξορνιασμένος… Διανοούμενοι της πόλης την εγκατέλειψαν. Για να βγεις έξω από την πόλη χρειαζόσουνα άδεια.

27.4.13

ΟΔΟΣ: Η εικόνα του κ. Διαμαντόπουλου


ΟΔΟΣ 24.1.2013 | 676

ΕΝΑ ΜΑΓΙΚΟ,  εντελώς πρωτότυπο και προσωπικό τρόπο να εισβάλλει και να επιβάλλεται σε τακτική πια βάση στην πανελλήνια επικαιρότητα, έχει ανακαλύψει καθώς φαίνεται, ο βουλευτής Καστοριάς κ. Βαγγέλης Διαμαντόπουλος (ΣυΡιζΑ-ΕΚΜ)

ΠΟΤΕ με τις διαδηλώσεις στην Χαλκιδική, πότε με την εκστρατεία στην… Γάζα, πότε με τους χορούς και τις φιγούρες του με την βουλευτή Καστοριάς κ. Μαρία Αντωνίου στα καρναβάλια, ή τις παρεμβάσεις του στο κοινοβούλιο, από τα έδρανα του οποίου ανέλυσε τα της άμεσης δημοκρατίας και της αναρχίας πριν αρκετές ημέρες, προκαλώντας σάλο.

ΚΑΙ ΤΩΡΑ με τις ακόμη πιο προχωρημένες δηλώσεις του που θεωρήθηκαν (και επικρίθηκαν) από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας και ιδιαίτερα του υπουργού δημόσιας τάξης κ. Ν. Δένδια ως περίεργες στην καλύτερη περίπτωση. Εξ αιτίας των αναφορών του στο εμπορικό κέντρο Mall και στα όπλα, ούτε λίγο ούτε πολύ από την πλευρά της κυβέρνησης έστρεψαν τα βέλη σε βάρος του ίδιου και του ΣυΡιζΑ.

"Σπασμένο Ρόδι": Συλλογή υπογραφών για την σωτηρία του Μαθιουδάκη


Η Καστοριά είναι ένας τόπος ακριτικός, που η σπάνια ομορφιά του φυσικού και πολιτιστικού της τοπίου δυστυχώς δεν κατάφερε να την σώσει από την γενική οικονομική κρίση. Επίσης είναι ίσως η μοναδική πόλη, σε όλη την Ελλάδα, που από το 2002 και μετά δεν διαθέτει αίθουσα Πολιτιστικού Κέντρου (και κατ ʼεπέκταση θεατρική αίθουσα). Πολλά από τα πολιτιστικά της μνημεία μένουν ανεκμετάλλευτα, αλλά αυτός δεν μπορεί να είναι ο λόγος κατεδάφισης τους.
"Για την απόφαση που οδηγεί στην κατεδάφιση του στρατώνα- διοίκησης στο πρώην στρατόπεδο "Μαθιουδάκη, οι απόγονοι μας σύντομα θα μας οικτίρουν", τόνισε σε ομιλία του, ο καθηγητής της αρχιτεκτονικής σχολής του Α.Π.Θ. , κ. Πάνος Τσολάκης.

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΔΩ





Σχετικά κείμενα: 

26.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν




Καστοριά …..ώρα μηδέν;

Η Καστοριά στις δυσκολότερες ώρες της. Η οικονομία της παρακμάζει. Οι νέοι της φεύγουν. Οι εκπρόσωποί της, ιδιαίτερα στη Βουλή, δεν έχουν όραμα, δεν δημιουργούν προσδοκίες ελπίδας για διέξοδο. Αγωνίζονται να διατηρήσουν κάποια από τα κεκτημένα και αναζητούν χειροκροτητές όταν καταφέρουμε να «κρατήσουμε» κάποια ψίχουλα. Ιδού τέσσερα παραδείγματα του πολιτικού ελλείμματος:

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ. Οι τοπικοί βουλευτές έταζαν προεκλογικά τιμή κάτω από 0.80 €. Στόχος ανέφικτος και χάσιμο χρόνου, από τη μόνο λύση διασφάλισης φθηνής θέρμανσης, μέσω της τηλεθέρμανσης. Η Φλώρινα σε τρία χρόνια θα ακολουθήσει την Κοζάνη και την Πτολεμαΐδα, έχοντας το προνόμιο να ζεσταίνει και αυτή τους πολίτες της στο μισό κόστος.

ΣυΡιζΑ: Ο αγωγός φυσικού αερίου TAP


Την Τετάρτη 13/2 υπογράφηκε παρουσία του πρωθυπουργού Σαμαρά και του βοηθού υφυπουργού των ΗΠΑ (!) Έρικ Ρούμπιν η τριμερής διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδας - Αλβανίας - Ιταλίας για την μελέτη κατασκευής του αδριατικού αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline) μήκους 800 χλμ., εκ των οποίων τα 478 επί ελληνικού εδάφους, για τη μεταφορά φυσικού αερίου μέσω Ιταλίας στην νότια και κεντρική Ευρώπη από το Αζερμπαϊτζάν. Παράλληλα με τους πανηγυρισμούς του πρωθυπουργού, είδαμε και φωτογραφίες με πανηγυρισμούς τοπικών βουλευτών (πρώην και νυν). Και βέβαια η χαρά θα ήταν μεγάλη και δικαιολογημένη, αν τα οφέλη της κοινωνίας ήταν σημαντικά. Όμως, δυστυχώς γι αυτούς (και πολύ περισσότερο για μας), τα πράγματα δεν είναι τόσο ευχάριστα:

25.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν



Κύριε Διευθυντά

Στό κύριο ἄρθρο τῆς  ΟΔΟΥ τῆς 6ης Δεκεμβρίου, διάβασα γι’ αυτά πού λέχθηκαν στήν συνάντηση τοῦ κ. Δημάρχου καί Ἀντιδημάρχων μέ ἐκπροσώπους σωματείων τῆς Καστοριᾶς καί τήν ἅγνοια τόσο τοῦ Δημάρχου ὅσο καί τῆς ἀρμοδίας Ἀντιδημάρχου, ἐάν ὑπάρχουν ἀκόμη σπίτια τῶν Ἑβραίων στήν πόλη μας καί γιαυτό δέν προωθοῦνται οἱ Ἰσρλαηλινοί τουρίστες στήν παλιά πόλη νά ἰδοῦν τήν συνοικία τῶν Ἑβραίων.

Διερωτῶμαι ποιόν σκοπό ἐξυπηρετοῦσε ἡ συμμετοχή τοῦ Δήμου Καστοριᾶς στήν τουριστική ἔκθεση τοῦ Τέλ Ἀβίβ τὀν παρελθόντα Φεβρουάριο καί τήν παρουσία ἐκεί τόσο τοῦ κ. Δημάρχου ὅσο καί τῆς κ. Ἀντιδημάρχου τουρισμοῦ καί λοιπῶν ἁρμοδιοτήτων ἄν ὄχι τήν προσέλκυση τουριστῶν; Ἐάν ἔλθουν ὅμως τί θά τούς δείξουμε, ἐφόσον καί οἰ κυρίως ἀρμόδιοι ἀγνοοῦν ἄν ὑπάρχει αύτό τό ὁποῖο θά θέλουν νά ἐπισκεφθοῦν καί νά ἰδοῦν οἱ Ἱσραηλινοί;

Μήπως ἡ συμμετοχή καί τό ταξείδι ἀποσκοποῦσε  στήν ἰδίαν προβολή καί τόν δικό τους τουρισμό; Μπορεῖ κανείς νά ἀπαντήσει στό ἐρώτημα;
Μέ έκτίμηση
Άναστάσης Κ. Πηχιών
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 24 Ιανουαρίου 2013, αρ. φύλλου 676



Σχετικά κείμενα:


* * *

Η ΟΔΟΣ  μετά από παρακλήσεις πολλών φίλων της εφημερίδας, οι οποίοι την συνέστησαν κατ’ επανάληψη να διακόψει τις δημοσιεύσεις των σχολίων καθ’ ότι εκφυλίστηκε ο δημόσιος διάλογος σε μία απρεπή επίθεση τόσο εναντίον των Καστοριανών με άδικες και προσβλητικές εκφράσεις όσο και αντίστοιχα του ποντιακού ελληνισμού, και σε ευθείες προσωπικές επιθέσεις και ειρωνείες εναντίον των κυρίων Α.Π., Ν.Τ. και Α.Λ., τις οποίες παρακολούθησε με ανησυχία η εφημερίδα (και φυσικά τις ύβρεις εναντίον της ΟΔΟΥ, η οποία προσπάθησε να εξασφαλίσει ένα υποτυπώδες βήμα), όχι μόνο διακόπτει, αλλά διέγραψε (από τα 487) τα σχόλια τα οποία δεν αφορούσαν την ανάρτηση του κ. Α. Πηχιών.
Σχόλια για το συγκεκριμένο θέμα που απασχόλησε τόσες ημέρες τους επισκέπτες-αναγνώστες, μπορούν να καταχωρηθούν όταν αναρτηθεί στο blog το επίμαχο άρθρο "Iyi çocuklar iyi dans | Τα καλά παιδιά καλά χορεύουν" (φύλλο 681 της 28.2.2013) και εν συνεχεία οι επιστολές που φιλοξένησε η εφημερίδα.


* * *

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ: Πολιτικές πιέσεις

«Πολιτικές παρεμβάσεις στο υπουργείο Πολιτισμού» καταγγέλλει ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κρίτων Αρσένης στο Ευρωκοινοβούλιο, για την απόφαση κατεδάφισης του οθωμανικού στρατοπέδου «Μαθιουδάκη» Καστοριάς. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας και η Διεύθυνση Νεώτερης και Σύγχρονης Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς ζητούσαν το χαρακτηρισμό του ως μνημείου.
 «Αν και αποτελεί παράδοση για το υπουργείο να ακολουθείται η επιστημονική γνώμη των αρμοδίων υπηρεσιών, μετά από πολιτικές παρεμβάσεις η απόφαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) και του αναπληρωτή υπουργού ανέτρεψε αυτή την παράδοση» σημειώνει ο κ. Αρσένης και ζητεί την ανάκληση της απόφασης.

Σχετικά κείμενα

ΚΟΣΜΑ ΡΕΚΑΡΗ: Οι περιουσίες μας είναι και ρίζες μας


ΟΔΟΣ 24.1.2013 | 676


Η τιμιότητα που μας δίδαξαν οι γονείς μας, και οι τότε ανάγκες μας έκαναν να εγκαταλείψουμε και να αποχωριστούμε απ’ αυτούς, τους συγγενείς, τους φίλους με τους οποίους μεγαλώσαμε ανατραφήκαμε με τα ίδια ήθη και έθιμα, τον τόπο που γεννηθήκαμε, τον τόπο που όταν είσαι στην νεανική ηλικία και με τα νεανικά σου όνειρα, με κανένα τρόπο δεν θέλεις τον τόπο αυτόν να τον αποχωριστείς και περισσότερο αυτά που τα μάτια σου πρωτογνώρισαν. Το σπίτι σου, το προαύλιο του σπιτιού σου, την γειτονιά με τους γείτονες, τα πέτρινα πεζοδρόμια που κάπου-κάπου χάνονταν οι πέτρες και τις αντικαθιστούσε η σκόνη και με την βροχή γίνονταν λάσπη σε τρία τέσσερα βήματα, γιατί και αυτή η σκόνη και η λάσπη ήταν μέρος της καθημερινότητας, έτσι έκαναν την ζωή του κάθε χωριού να είναι διαφορετική δύσκολη και αθώα.

Κάποτε στην Καστοριά

[στήλη]

Τι Παπάγος τι Πλαστήρας


Μ’ αυτό το σλόγκαν είχε βγει η αντιπολίτευση στις μετεμφυλιακές εκλογές πριν περίπου 60 χρόνια στην χώρα μας. Το τι σημαίνει αυτό, ελπίζω να το καταλάβετε από το παρακάτω δημοσίευμα, το οποίο μου έστειλε ένας φίλος και θεώρησα χρήσιμο να το δημοσιεύσω αφ’ ενός διότι ο Πλαστήρας φιλοξενήθηκε στην Καστοριά κατά την διάρκεια της Πρωθυπουργίας του, αφ’ ετέρου να διδαχθούν οι νέοι πολιτικοί και παράγοντες τι σημαίνει ήθος και αξιοπρέπεια.

24.4.13

"Εκτροπή της λειτουργίας ανεξάρτητων θεσμών"





Κ. Αρσένης: 

"Πολιτικές παρεμβάσεις 

κινούν τα νήματα στο Υπουργείο Πολιτισμού"

Καταγγελία της απόφασης 
για την κατεδάφιση του στρατοπέδου 
«Μαθιουδάκη» Καστοριάς


23.4.13

ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΜΠΑΓΓΟΥ: Στατιστικολόγος



στις Καστοριανές γιαγιάδες 
και ιδιαίτερα στις Σόνια Ευθυμιάδου και Μελίκα Σανταλίδου

Για να συνδεθώ με τα προηγούμενα, θα με υπενθυμίσω, και θα σας υπενθυμίσω, ότι έχω συμπληρώσει τον τέταρτο μήνα μου και οδεύω ολοταχώς προς τον πέμπτο.
Και είμαι κορίτσι. Απ' αυτά που τα στολίζετε με φιόγκους και χαριτωμένα φορεματάκια. Ήδη, δηλαδή, έχετε προδιαγράψει τον ρόλο μου: πρέπει να γίνω όμορφη και να κάνω χαριτωμενιές για να σας έχω ευχαριστημένους. Η γιαγιά μου, επιπλέον, που είναι η προσωπική μου γραμματέας, θέλει να γίνω και καλόγνωμη. Τι εννοεί; αυτή μόνο το ξέρει. Όλα τα άλλα που απαιτείτε από μένα θα τα μάθω σιγά και με το μαλακό. Είμαι σίγουρη ότι δεν θέλετε να με τρομάξετε από τόσο νωρίς.

ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗ: Η «Μακεδονική» των Σκοπίων και τα περί σλαβομακεδονικής μειονότητας


Είναι αληθινά άξιο περιεργείας (και μελέτης) πώς μια τόσο μικρή χώρα, τα Σκόπια, μπορεί να έχει τόσο μεγάλες φιλοδοξίες (και απαιτήσεις) αλλά και τόσο μικρή επαφή με την πραγματικότητα. Επειδή μάλιστα τις τελευταίες εβδομάδες στην (έξωθεν υπαγορευόμενη) πολιτική των Σκοπίων «παίζει» και το θέμα τής γλώσσας, τής (ψευδώνυμης) «μακεδονικής» γλώσσας των Σκοπίων και τής (επινοηθείσης) «μειονότητας» που μιλάει δήθεν επίσης τη «Μακεδονική» των Σκοπίων, αξίζει να πούμε τα πράγματα με το «επιστημονικό» όνομά τους, όπως το έχουμε ήδη κάνει από το 1992 με τον συλλογικό τόμο που εκδώσαμε με τίτλο «Η γλώσσα τής Μακεδονίας: Η αρχαία Μακεδονική και η ψευδώνυμη γλώσσα των Σκοπίων»1 (Ας σημειωθεί ότι η Ελληνική Πολιτεία δεν έστερξε ποτέ – μολονότι ζητήθηκε – να προβεί σε έκδοση τού βιβλίου στην αγγλική γλώσσα, ώστε να γίνουν ευρύτερα γνωστές οι ελληνικές επιστημονικές θέσεις επί τού θέματος.)

22.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν




Aγαπητή ΟΔΟΣ,

Τον κύριο, στην φωτογραφία που σας αποστέλλω, ανεβασμένο πάνω στο δύστυχο έπιπλο στο γραφείο του δημάρχου Καστοριάς τον αναγνωρίζω. Καρναβάλια ήταν στο κάτω κάτω. Έστω κι αν το έπιπλο δεν ανήκει στον ίδιο, το γλεντούσε πάντως και η ευθυμία του είναι ολοφάνερη.

Ισραήλ



Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ο δήμος Καστοριάς συμμετείχε στην 19η Διεθνή Τουριστική Έκθεση «International Mediterranean Tourism Market 2013» (IMTM 2013) που πραγματοποιήθηκε στο Τελ Αβίβ του Ισραήλ. Η συμμετοχή του δήμου Καστοριάς, ο οποίος εκπροσωπήθηκε στην έκθεση από την αντιδήμαρχο Πολιτισμού Τουρισμού-Υγείας-Πρόνοιας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. Ειρήνη Γεωργοσοπούλου-Μισκία, πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Εταιρία Τουρισμού Δυτικής Μακεδονίας, μέλη της οποίας παρευρέθησαν στην έκθεση.

21.4.13

ΟΔΟΣ: Αυθέντες και αφέντες


ΟΔΟΣ 17.1.2013 | 675


Αγαπητή ΟΔΟΣ

Δεν υπάρχει οίκτος ούτε οικτιρμός σ’ αυτόν τον κόσμο. Υπέθεσα βλέπεις -ήλπιζα μάλλον- ότι μετά τα φετινά «ραγκουτσάρια», -σύντομα θα ξεπερνούσα και θα ξεχνούσα, τα αλλεπάλληλα ραπίσματα των ημερών. Όχι ότι δεν υπήρχαν υπέροχες εξαιρέσεις μέσα στο καρναβάλι. Διότι υπήρχαν και μάλιστα αρκετές. Συνήθως όμως, οι εξαιρέσεις, όσο παρήγορες κι’ αν είναι, υπάρχουν για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Συχνά δε είναι τόσο εξαιρετικές, ώστε σκεπάζονται από το κλίμα. Και το στίγμα.

Νόμιζα λοιπόν, ότι θα μ’ άφηναν επιτέλους ήσυχο, οι σκηνές ασχήμιας και κακογουστιάς που είδα και στοίχειωσαν τις ελάχιστες ώρες ύπνου που μου επέτρεπαν οι εισαγόμενοι βουλγαροτσολιάδες με τα χάλκινα και τσίγκινα πνευστά τους. Και με τους στίχους των σκοπών τους, που μπορεί να μην καταλάβαινα τι ήθελαν να πουν –δεν τις κατέχω τις ξένες γλώσσες- αλλά τους είδα και τους άκουσα αυτή την φορά, αναρτημένους ή live να τραγουδούν και να ξελαρυγγίζονται με καμάρι για τις χαρμολύπες της φυλής και της ένδοξης ιστορίας τους. Σε άπταιστα και φαρσί. Είχαμε κι’ απ’ αυτά φέτος.

Όχι δεν συγκινήθηκα, με την αίγλη την δόξα του εθίμου που έγινε επιτέλους «κοσμοπολίτικο», ή μάλλον διεθνές, και όπως νομίζουν ορισμένοι ταυτόχρονα αυθεντικό και παραδοσιακό. Πόσο δίκιο έχει ο δήμαρχος αυτής της πόλης να διαφημίζει στα πέρατα του κόσμου τούτου την τόση ομορφιά.

Κι’ όμως πίστεψα ότι όλα αυτά ήταν ένα όνειρο, μερικές οπτασίες. Ήταν οι Βαλκυρίες για όσους βλέπουν παντού τον εφιάλτη της Α. Μέρκελ. Ή Καλικάντζαροι για τους πιο επίπεδους και πολιτιστικά επιφανειακούς. Ή οι Διόνυσοι των ημερών, έστω και οι Διονυσίες για τους πιο συνειδητοποιημένους-ες και επιστάτες, αφεντικά και προστάτες της ιστορίας. Αυτούς που μοιράζουν δώθε κείθε πιστοποιητικά αυθεντικότητας και γνησιότητας. Παραδοσιακότητας Μακεδονικότητας και Καστοριανότητας. Οι άσχετοι και οι άσχετες.

20.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν



Επαχθές μέτρο

Η δραματική έλλειψη επαρκούς για τις τρέχουσες ανάγκες ταφής, χώρου δεν δικαιολογεί την ασαφή ή επιλεκτική τήρηση από τη Δημοτική αρχή των κανόνων λειτουργίας του κοιμητηρίου των Αγίων Πάντων.

Η προστασία της αξίας του ανθρώπου χωρίς οποιαδήποτε διάκριση είναι μια θεμελιώδη επιλογή της έννομης τάξης. Η απόδοση τιμών στους νεκρούς συγκαταλέγεται στο πεδίο αυτής της αρχής, όπως και τα ζητήματα που αφορούν στη μεταθανάτια αξιοπρέπεια και θεωρούνται εξαιρετικά κρίσιμα από άποψη ηθικής και συναισθηματικής αξίας.

19.4.13

ΜΠΕΣΣΗ ΜΙΧΑΗΛ: Το τέλος, τα τέλη και ο (Αριστο)... Τέλης

«…ο χρόνος βραχύς…»


ΟΔΟΣ 17.1.2013 | 675

Το ένα τέλος του τίτλου, το τέλος του χρόνου έφθασε στην ώρα του. Την παραμονή Πρωτοχρονιάς 2013, η σκέψη που κυριαρχεί είναι: Να φύγει χωρίς επιστροφή αυτό το 2012 που μας γέμισε εναλλαγές αβεβαιότητας και κάποιας μικρής ελπίδας με τις επαναλαμβανόμενες εκλογές και τη σχετική αναβολή της οικονομικής χρεωκοπίας. Αλλά και αγωνία για την αυξανόμενη ανεργία, τη συνεχιζόμενη ύφεση, συχνά απελπισία με τις απαιτήσεις του μνημονίου και σίγουρα φόβο για ένα μέλλον δύσκολο αν όχι ζοφερό. Το τέλος του… κόσμου, σύμφωνα με εσχατολόγους ερμηνευτές των Μάγια, ευτυχώς (ή δυστυχώς για πολλούς) μας παρέκαμψε.

18.4.13

ΟΔΟΣ: Η ΜΕΤ και στην Καστοριά



Μια ευχάριστη είδηση συμβάλλει στην πρόκληση αισιοδοξίας. Αισιοδοξίας για την πολιτιστική εξισορρόπηση εννοείται, με την παροχή σε μερίδα κατοίκων της Καστοριάς που ενδιαφέρονται για τις λυρικές παραστάσεις, της ευκαιρίας να παρακολουθούν επιλεγμένες παραστάσεις όπερας. Απ’ ευθείας από την παγκόσμιας φήμης και εμβέλειας Met Opera της Νέας Υόρκης, που αποτελεί αναμφίβολα ένα από τα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου. Με αποτέλεσμα οι παραστάσεις να είναι από μόνες τους σημαντικό πολιτιστικό γεγονός παγκόσμιας εμβέλειας.

Χάρη στις μεγάλες δυνατότητες της τεχνολογίας, από χρόνια τώρα, η Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης αναμεταδίδει στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, έναντι μικρού συνήθως κόστους πολλές από τις αντικειμενικά μεγάλες παραστάσεις, στις οποίες πρωταγωνιστούν οι καλύτεροι συντελεστές: Σκηνοθεσία, σκηνικά, διεύθυνση ορχήστρας, και φυσικά το καστ των καλλιτεχνών συμβάλλουν σε απολύτως εγγυημένες παραγωγές, που ούτως ή άλλως έχουν καταστήσει από πολλές δεκαετίες τώρα, την Met Opera φάρο.

ΟΔΟΣ & ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ


Ευγενική χορηγία της ΟΔΟΥ

17.4.13

Ενδυμασία και κοινωνία της Κλεισούρας


Νανούρισμα στη σαρμανίτσα (κούνια), φωτογραφία των αδελφών Μανάκια, βραβευμένη σε έκθεση στο Βουκουρέστι το 1906 

Ένα εξαιρετικό φωτογραφικό λεύκωμα εξέδωσε ο κ. Νικόλαος Δ. Σιώκης με τίτλο «Ενδυμασία και κοινωνία στην Κλεισούρα Καστοριάς –Μελέτη βασισμένη σε φωτογραφικά τεκμήρια, τέλη 19ου - α’ μισό 20ού αιώνα). Το λεύκωμα, το οποίο τυπώθηκε με χορηγούς στην Θεσσαλονίκη (στο τυπογραφείο του κ. Γ. Σκορδοπούλου, βιβλιοδεσία Ι. Τρικαλιάρης) τον Νοέμβριο του 2012, για λογαριασμό του συγγραφέα, αποτελεί καρπό πολλών κόπων και μακροχρόνιας έρευνας του ιδίου, που αποσκοπεί –όπως αναφέρει- στην «ανασύνθεση και αποκάλυψη της χαμένης πλέον μορφής της ιδιαίτερης πατρίδας μου Κλεισούρας, της πάλαι ποτέ ακριτικής κωμόπολης Βλαχοκλεισούρας της Μακεδονίας».

16.4.13

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Χρειαζόμαστε ηγέτες, όχι άρχοντες




“Η έκπληξη του νέου έτους μπορεί να είναι η εκτίναξη της δημοφιλίας της τρόικας, σε ποσοστό συντριπτικό εν σχέσει με αυτήν των Ελλήνων πολιτικών», διάβασα πρόσφατα στην Καθημερινή και απόρησα. Γιατί να είναι έκπληξη αυτό, αφού οι πολιτικοί μας το μόνο που κατάφεραν είναι να πολλαπλασιάσουν τα αδιέξοδα στη ζωή μας και να σπρώξουν πολλούς Έλληνες στην απόγνωση (όχι απελπισία, δε θα κάνουμε σε κανέναν αυτή τη χάρη, καθώς η ελπίδα είναι η πιο δυνατή αντίσταση στο κακό που περίσσεψε στην Πατρίδα μας και μόνο με την ελπίδα μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε); Και δεν ξέρω αν αυτό είναι έκπληξη για τους ίδιους τους πολιτικούς που φταίνε, αλλά για εμάς, το λαό, που, αρχικά και ώσπου να συνειδητοποιήσουμε το τι οι αρχηγοί μας είχαν κάνει και πού είχαν φτάσει, νιώσαμε αδικημένοι, ενώ στη συνέχεια, μετά τη συνειδητοποίηση και της κατάστασης όπου μας έχουν φτάσει, νιώσαμε προδομένοι κι έχουμε πολύ δίκιο, για εμάς τον απλό λαό λοιπόν, τελικά δε θα ‘ναι έκπληξη, αλλά μάλλον αναμενόμενο, τουλάχιστον απ’ όσους παρακολουθούσαν τα πράγματα όχι επιδερμικά όπως οι περισσότεροι, αλλά εμβάθυναν…

15.4.13

Οι ξενόφερτες «Μέτσκες» και η αλλοίωση της πολιτιστικής μας ταυτότητας




Πριν μερικές μέρες η Έδεσσα ρυπάνθηκε και πάλι αισθητικά και ηχητικά από τα καμώματα ορισμένων μασκοφόρων ενός περίεργου φορέα, ο οποίος εμφανίζεται ως συνεχιστής κάποιων ανύπαρκτων τοπικών (;) παραδόσεων. Αναφέρομαι, όπως θα έγινε αντιληπτό, στον σύλλογο «Μέτσκες» (=αρκούδες), στον οποίο πρωταγωνιστούν κάποια άτομα που αυτοπροσδιορίζονται ως «μακεντόντσι», μιας υπό κατασκευήν, εδώ και μερικά χρόνια, ψευτομειονότητας στον βορειοελλαδικό χώρο.

Το άσχημο στην περίπτωση είναι ότι έχουν παρασύρει και έχουν εγγράψει στον εν λόγω σύλλογο και ορισμένους καλοπροαίρετους ή αφελείς συμπολίτες μας, οι οποίοι πιστεύουν ότι συμμετέχοντας συμβάλλουν στην διατήρηση της παράδοσης! Θεωρώ λοιπόν ότι είναι καιρός να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα ώστε να διαλυθούν οι όποιες παρανοήσεις, ώστε να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του.

14.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν




Η ΟΔΟΣ έλαβε την πιο κάτω επιστολή, από γνωστό πρόσωπο στην εφημερίδα, που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.


Κε Δήμαρχε,

Ποιος είχε την φαεινή ιδέα να σου προτείνει και να κάνεις έναρξη των καρναβαλιών την παραμονή των Φώτων; Ασφαλώς όχι Καστοριανός. Και εσύ γιατί το δέχθηκε και το εφάρμοσες; Δεν ήξερες, δεν ρώταγες;

Ανέκαθεν τα καρναβάλια της Καστοριάς, όχι ραγκουτσάρια, αρχίζουν τα Φώτα, μετά τον αγιασμό των υδάτων, μετά τον Σταυρό.

13.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν




Ἀγαπητέ κύριε Μπαϊρακτάρη

Μέ τήν ἐπιστολή μου αὐτήν ἐπιθυμῶ νά ἐκφράσω, δημοσίως, τἰς εὐχαριστίες μου στούς συμπατριῶτες μου Καστοριανούς πού μέ τίμησαν καί μέ συμπεριέλαβαν στά δέκα πρόσωπα τοῦ ἔτους 2012. Ὁμολογῶ ὅτι δέν ἄξιζα καί δέν ἀξίζω μιᾶς τέτοιας τιμής γιατί μέ τά γραφόμενα καί τίς ἐπισημάνσεις μου, πού ἔχετε τήν καλωσύνη νά φιλοξενεῖτε στήν ¨ΟΔΟ ¨, καί σᾶς εὐχαριστῶ γιαυτό, δέν κάνω τίποτα ἄλλο παρά νά τονίζω πολλά αὐτονόητα, πού θέλω νά πιστεύω ὅτι συμμερίζονται πολλοί συμπατριῶτες μας.

12.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν



ΟΔΟΣ 20.12.2012 | 671

Αγαπητέ κ βουλευτή,

Στην αρχή έμεινα ευχαριστημένος, έστω κι’ αν δεν σε ψήφισα για την εκλογή σου. Βλέπεις, σταμάτησε να εκλέγεται ο κάποτε. Οπότε θα χαιρόμουν με την εκλογή κάθε νέου ανθρώπου, αρκεί να μην έχει σκοτεινές και απάνθρωπες ιδέες.

Μετά βεβαιώθηκα πόσο πολύ διαφορετικές είναι οι απόψεις μας. Εγώ που είμαι αρκετά πιο μεγάλος από εσένα στην ηλικία, ανατράφηκα με την αγωνία να μείνει η Ελλάδα στον δυτικό κόσμο, και προπαντός να πάψει να είναι τριτοκοσμική μπανανία βαλκανικού τύπου και δέσμια στο οθωμανικό της παρελθόν. Εσύ μάλλον μεγάλωσες με άλλες απόψεις και αρχές. Γι’ αυτό δεν διαφωνείς, ούτε δείχνεις να ανησυχείς που στο κόμμα σου, εκτός από τους αληθινούς οπαδούς και ιδεολόγους του χώρου, βρήκε καταφύγιο κάθε καρυδιάς καρύδι. Έγινε μια μεγάλη Κιβωτός στην οποία μαζί με τους αμνούς και τα ερίφια, τρύπωσαν όρνια και γύπες. Τσακάλια και ύαινες. Μαζί και όσοι θέλουν την επιστροφή στην δραχμή, που από μόνη της δεν θα ήταν κάτι το τραγικό. Αν δεν συνοδευόταν υποχρεωτικά από μια τραγωδία. Γι’ αυτό και από τα πρώτα πράγματα που έκανες είναι να ζωστείς τα άρματα της επανάστασης. Πήγες στην Χαλκιδική πολεμώντας να μην γίνουν οι επενδύσεις για τον χρυσό. Πήγες μετά, και το πιο ανεξήγητο κατά την γνώμη μου, να σπάσεις τάχα, τον αποκλεισμό της Γάζας. Ενώ εδώ ο κόσμος καίγεται.

11.4.13

ΟΔΟΣ: Ασκαρδαμυκτί | Μια φορά και ένα καιρό


ΟΔΟΣ 20.12.2012 | 671

Η σημερινή ιστορία θα μπορούσε ασφαλώς να έχει συμβεί σε οποιαδήποτε πόλη, πολίχνη, κώμη ή χωριό του κόσμου. Γιατί είναι εντελώς φανταστική. Οποιεσδήποτε ομοιότητες με πρόσωπα, πράγματα ή καταστάσεις οφείλονται σε απλή και όλως τυχαία σύμπτωση. Θα μπορούσε να είναι χριστουγεννιάτικο παραμύθι.
Αντίστοιχες ιστορίες -σε παραλλαγές- θα μπορούσαν ίσως να συμβαίνουν στ’ αλήθεια στην Λατινική Αμερική και ιδίως στην πατρίδα του Ούγκο Τσάβες όπου ευδοκιμούν οι πλούσιοι του κατεστημένου, στην Σικελία με τις ελληνικές ρίζες, στην Ρωσία των πιστών ομοδόξων μας, στην Αλβανία των πυραμίδων ή έστω στα Ζωνιανά των αποκαλύψεων. Μπορεί και σε κάποιο από τα απελπιστικά τουρκικά τηλεοπτικά σήριαλ ,που θα είχε και τον τίτλο «επιστροφή». Στις ρίζες εννοείται, στα ήθη και τα έθιμά μας. Διότι αυτό είναι πολιτισμός. Τάδε έφα.

Συνέβη όμως κατά τας γραφάς, όχι στην Ερμούπολη, αλλά την Ερημούπολη. Πρόκειται για μια πόλη που βρίσκεται στις όχθες ενός μεγάλου πλωτού ποταμού, πολύ χαρακτηριστική κάποτε για την ομορφιά, την γραφικότητα και τα πλούτη της. Αλλά και τα μνημεία της. Είχε κατοίκους εργατικούς που κάποτε μοχθούσαν όλη την μέρα για την προκοπή. Είχε μνημεία που πρόδιδαν το ξεχωριστό παρελθόν της, φυσική ομορφιά που καθρεπτιζόταν πάνω στα νερά του ποταμού της. Όταν δεν πάγωναν, γιατί καμιά φορά τον χειμώνα αν είχε χαμηλές θερμοκρασίες, πάγωναν κι΄ αυτά. Είχε διοικητές, δημάρχους και στρατάρχους, σώφρονες και επιτυχημένους. Γι’ αυτό και σχεδόν όλοι την αποκαλούσαν αρχόντισσα και καμάρωναν τα καμάρια του τόπου εκείνου. Δάκρυζαν για δαύτη’ νε.

10.4.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν



Κύριε Διευθυντά,

Το μικρό πινακάκι που δημοσιεύσατε στην ΟΔΟ στο τεύχος 670 σχετικά με την εξέλιξη του αριθμού των Δημοσίων Υπαλλήλων στη χώρα μας με αναγκάζει να παραφράσω μια Κινέζικη παροιμία που λέει «Μια καλή εικόνα (εδώ πίνακας) αξίζει όσο χίλιες λέξεις».

Από 112.896 υπαλλήλους το 1974 καταλήξαμε σε 768.009 το 2010! Μέσα σε 36 χρόνια σχεδόν εφταπλασιάσαμε τον αριθμό των Δημοσίων Υπαλλήλων.! Αυτό είναι τρομερό.
Άκουγα σε αυτό το διάστημα σε φιλικές κουβέντες (συχνά στις προεκλογικές περιόδους) για διορισμούς σε Δημόσιες Υπηρεσίες και Οργανισμούς πολυπληθέστερους από τον αριθμό των καθισμάτων! και τα θεωρούσα υπερβολικά. Να λοιπόν που είχαν δίκιο.

9.4.13

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Στη Χριστίνα Γιαζιτζίδου




Αγαπητή μας Χριστίνα,

Ήθελα να σε αποσπάσω για λίγο από τις όποιες ασχολίες σου και να σε μεταφέρω σε μια σχολική αίθουσα. Το ξέρω πως σε οικείο χώρο σου ζητώ να μεταφερθείς, μια που συμβαίνει να σπουδάζεις και μάλιστα τα παιδαγωγικά, που και πάλι με σχολεία έχουν σχέση.
Σε ενημερώνουμε, λοιπόν, πως προχτές υπήρχες μες στο μάθημά μας και όχι προγραμματισμένα. Σε φέραν τα παιδιά, δείχνοντάς σου μια εξαιρετική προτίμηση. Άκου πώς:

Κάποτε στην Καστοριά

[στήλη]

Ο Σπύρος Λούις της Καστοριάς



Πέρυσι έγινε ο 30ος Μαραθώνιος, ο οποίος ως γνωστόν συγκεντρώνει το παγκόσμιο ενδιαφέρον όλων των Μαραθωνοδρόμων του κόσμου. Είναι ένα γεγονός που προσελκύει περίπου 10.000 συμμετέχοντες και δεκάδες χιλιάδες θεατές και τηλεθεατές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Σ’ αυτόν λοιπόν τον μαραθώνιο συμμετείχαν κατά καιρούς και άλλοι Καστοριανοί διαφόρων ηλικιών και επαγγελματικών τάξεων.

8.4.13

ΗΛΙΑ ΤΖΩΡΤΖΟΠΟΥΛΟΥ: Κρισιαρχία




Γιορτές Χριστουγέννων 2012
Πρωτοχρονιά και αρχή του νέου έτους 2013.
Καλή και με υγεία χρονιά.

Μια περιπλάνηση στους δρόμους ήταν και είναι αρκετή, για να βιώσει κανείς την έντονη ανησυχία, για την περιρρέουσα ατμόσφαιρα θλίψης, που ταλανίζει τον τόπο μας και την εποχή μας...! Η κρίση πολυδιάστατη και πολύμορφη, έτσι που με μεγάλη δόση αλήθειας μπορεί να λέχθεί ότι είναι το αποτέλεσμα της διαχρονικής ψυχοσύνθεσης και κοινωνικο-οικονομικής δράσης των ανθρώπων. Ο κόσμος αρχίζει να νιώθει ένα είδος ανίας για τη ζωή, γιατί δεν υπάρχει πλέον δημιουργικότητα. Οι αξίες βρίσκονται σε φάση τεμαχισμού και διάλυσης. Ο κόσμος δεν πιστεύει ούτε στη θρησκεία, ούτε στην οικογένεια, ούτε στην πολιτική, ουτε στην επιστήμη.

Ο νερόμυλος του Νεστορίου

Απολαμβάνοντας έναν περίπατο στους δρόμους του Νεστορίου, ο επισκέπτης συναντά τον παλιό νερόμυλο. Ο μοναδικός παλιός νερόμυλος με μπατάνι και ντριστέλα χτίστηκε το 19ο αιώνα για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του χωριού. Ο επισκέπτης διακρίνει τις παλιές μυλόπετρες στις δύο νεροτριβές του και όλα τα αρχικά αρχιτεκτονικά του στοιχεία σε άριστη κατάσταση, καθώς πρόσφατα το κτίσμα έχει αποκατασταθεί για να αποτελέσει πόλο έλξης των επισκεπτών του Νεστορίου.

7.4.13

ΟΔΟΣ: Σημαντική εξέλιξη


ΟΔΟΣ 20.12.2012 | 671

Σημαντική εξέλιξη σημειώθηκε την π. εβδομάδα στην δικαστική έρευνα για ποινικές ευθύνες συγκεκριμένων προσώπων, στην σκανδαλώδη υπόθεση της λαθρανασκαφής στον (προϊστορικό) αρχαιολογικό χώρο του Δισπηλιού και πιο ειδικά στον περίβολο του ιερού ναού της Αναλήψεως.

Υπενθυμίζεται ότι όλα ξεκίνησαν τέτοιες ημέρες πριν από ένα χρόνο. Όταν η ανεξήγητη παρουσία και παραμονή στον χώρο δημοτικού μηχανήματος βαρέως τύπου, ήταν η αρχή στην άκρη του νήματος. Αποκαλύφθηκε με βάση μαρτυρίες, η άμεση προσωπική εμπλοκή στην υπόθεση, αξιωματούχου της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Καστοριάς. Κανείς δεν γνωρίζει αν οι έρευνες οδηγούν στον εντοπισμό και άλλων προσώπων, για μερικά από τα οποία μαρτυρίες επιμένουν ότι κινούνται και αυτά στο περιβάλλον της δημοτικής πλειοψηφίας. Όπως κανείς, εκτός από τους ίδιους τους ενεχόμενους, και στην συγκεκριμένη περίπτωση τον αξιωματούχο του Δήμου Καστοριάς – εάν και εφ’ όσον αποδειχθούν οι ευθύνες του στο δικαστήριο- δεν γνωρίζει τι έψαχναν ακριβώς, τι βρήκαν και τι απέγιναν αυτά που βρήκαν. Διότι η ανάληψη ενός τέτοιου ρίσκου, δεν θα μπορούσε να εξηγηθεί παρά μόνο αν αυτό που έψαχναν ήταν κάτι πολύ πιθανό να βρεθεί και φυσικά πολύτιμο.

6.4.13

ΓΙΑΝΝΗ ΚΑΡΑΒΙΔΑ: -Πούν’ τα; Πούν’ τα;

-Εεε, να’ τα λοιπόν!

(αυτό συνήθως συνοδεύεται από μια άσεμνη χειρονομία)


ΟΔΟΣ 13.12.2012 | 670

Ειλικρινά έλπιζα ότι δεν θα εμφανιζόταν κάποιο γεγονός που θα με παρακινούσε να ξαναγράψω οτιδήποτε εξωτερικεύοντας τα αισθήματα απογοήτευσης που νιώθω σαν Καστοριανός, που επέλεξα να ζήσω και να εργαστώ εδώ αντί να γράφω κριτικές για την πόλη επιλέγοντας όμως να ζω σε κάποιο διαμέρισμα των Αθηνών ή της Θεσσαλονίκης (αλλά αυτό είναι άλλο θέμα).

Απογοήτευση (όχι οργή, ούτε αγανάκτηση) βλέποντας τις ίδιες και απαράλλαχτες καταστάσεις να ανακυκλώνονται στη πόλη εδώ και δεκαετίες. Τους δημοτικούς “λειτουργούς” να παίζουν τον ίδιο άχαρο ρόλο σε ένα θέατρο που από καιρό έχει πάψει να είναι καλόγουστο, αστείο ή έστω διασκεδαστικό.

-Τον πρώτο χρόνο μετά την εκλογή τους ζητάνε περίοδο χάριτος ώστε να “αποκτήσουν γνώση των προβλημάτων”, δεν έχει σημασία αν επανεκλέγονται επί δεκαετίες στην ίδια ή σε άλλες θέσεις, πάλι θέλουν περίοδο χάριτος γιατί έχουν αλλάξει οι πολιτικοί συσχετισμοί και οι καταστάσεις.

5.4.13

ΟΔΟΣ: Εκ βαθέων


ΟΔΟΣ 6.12.2012 | 669

Αντί άλλης απαντήσεως, «πού είναι; πού είναι;» αναρωτιόταν και επαναλάμβανε (τα σπίτια των Εβραίων). Εμφατικά, φανερά ενοχλημένη και νηφάλια εκνευρισμένη η (αρμόδια) αντιδήμαρχος πολιτισμού Καστοριάς και άλλων κ. Ειρήνη Γεωργοσοπούλου. Ρωτούσε, αντί να εξηγήσει τον «μυστηριώδη» λόγο για τον οποίο οι (όσοι) επισκέπτες (τουρίστες) δεν ενθαρρύνονται να ανηφορίσουν προς τα μνημεία της Καστοριάς στο παλιό της κέντρο, με αποτέλεσμα αυτό να βουλιάζει στην παρακμή.

Το επεισόδιο εκτυλίχθηκε στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς την π. Τετάρτη, παρουσία των αντιδημάρχων, μερικοί από τους οποίους έδειχναν να απολαμβάνουν τις μεταξύ τους χαλαρές συζητήσεις, αφού έσκαγαν στα γέλια. Πρόκειται για συνάντηση που οργανώθηκε με εκπροσώπους σωματείων της Καστοριάς. Οι περισσότεροι από τους οποίους, περιορίστηκαν σε υποβολή αιτημάτων για την αντιμετώπιση της λειτουργικής φτώχειας και κάποιοι άλλοι, χωρίς σθένος -τι σου κάνουν οι κοινές δράσεις- επανέλαβαν με σεμνότητα νεοφώτιστου Μορμόνου τα γνωστά κι’ από παλιά.

Υπήρξαν βέβαια και ορισμένοι (εκπρόσωποι) που διεκδίκησαν λίγο πιο σθεναρά ή και σθεναρά απαντήσεις, αλλά αυτούς πολύ γρήγορα τους στρίμωξε ο ίδιος ο δήμαρχος με την περίφημη (πια) διακήρυξη, (καλά θα είναι να προστεθεί σε μαρμάρινη πλάκα κι’ αυτή) ότι «Πολιτισμός δεν είναι το φαΐ, πολιτισμός είναι τα ήθη, τα έθιμα, η παράδοση».

4.4.13

ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΤΡΩΝΟΥ ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ: Τα δύο κόκκινα μπαλόνια


ΟΔΟΣ 20.12.2012 | 671

Ήταν πραγματικά ατίθασο πλάσμα, η κορούλα μου. Και αγενής, θα μπορούσα να πω.  Όχι βέβαια με όλους. Αν όμως κάποιος προσπαθούσε να την νουθετήσει ή να της επιβάλει δικούς του κανονισμούς και αρχές, τα άκουγε απ’ την καλή. Καμιά σύγκριση με τα άλλα μου παιδιά, όλα μεγαλύτερά της, άλλη μία κόρη, -η πρωτότοκη- και δύο αγόρια. Τόσο ο πατέρας της όσο κι εγώ, ήμασταν χαμηλών τόνων. Αποφεύγαμε πάντοτε δημιουργία εντάσεων, μέσα και έξω από το σπίτι...
Τα έσοδα περιορισμένα. Με το μεροκάματο του άντρα μου προσπαθούσα να τα βγάλω πέρα, χωρίς να στερήσω τα στοιχειώδη από τα παιδιά. Το καταλάβαιναν και εκείνα και δεν ζητούσαν ποτέ τίποτα περιττό. Εκτός από τη Ρηνούλα. Που ναι μεν δεν ζητούσε περίσσια πράματα από μας στο σπίτι, αλλά αν κάποιος της χάριζε κάτι, και ειδικά λεφτά, δεν εννοούσε να επιτρέψει σε κανέναν να της πει που να τα διαθέσει, πως να τα διαχειριστεί...

3.4.13

ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ: Ἐθνομηδενιστές

Ἡ  ἐκ τῶν ἔνδον ἀπειλή



ΟΔΟΣ 29.11.2012 | 668

Κάθε χώρα καί κάθε λαός ἀντιμετωπίζουν στήν ἱστορία τους ἀπειλές ἀπό ἐχθρούς, κυρίως ἐξωτερικούς, τούς ὁποίους προσπαθοῦν καί τίς περισσότερες φορές καταφέρνουν νά ἀντιμετωπήσουν. Τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά τήν χώρα μας. Προετοιμαζόμαστε γιά τήν ἀντιμετώπηση τῶν ἐχθρῶν μας τόσο τῶν ἐξ Ἀνατολῶν ὅσον καί τῶν ἐκ Βορρά ξοδεύοντας τεράστια ποσά, καταστρώνουμε σχέδια ἐπί σχεδίων γιά τήν ἀποτροπή τῆς ἀπειλῆς καί ἐν πολοῖς μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι εἴμαστε εἰς θέσιν νά ἀντιμετωπήσουμε οἰανδήποτε ἐξωτερική ἀπειλή. Ένώ λοιπόν προετοιμαζόμαστε καί θεωροῦμε ὅτι εἴμαστε ἔτοιμοι νά ἀντιμετωπήσουμε τούς ἐξωτερικούς ἐχθρούς, μᾶς διαφεύγει, δυστυχῶς, ὅτι ἐλλοχεύει καί δρᾶ ὕπουλα ἕνας ἄλλος ἐχθρός, αὐτός ἐντός τῶν τειχῶν, ἐσωτερικός, ὁ ὁποῖος ἐργάζεται ὑπογείως, χωρίς νά φαίνεται φανερά, ἐμφανίζεται, πολλές φορές, ὅτι ἔχει καλές προθέσεις καί ὅτι ἐπιδιώκει τό καλό τῆς χώρας, ἀπεργάζεται ἀνεπαισθήτως, ὅπως ἔλεγε καί ὁ ποιητής, τήν ἀποδόμηση τοῦ Ἔθνους.

2.4.13

ΠΑΝΟΥ Θ. ΠΟΥΓΓΟΥΡΑ: Ο πόνος ήταν στον πάτο της φιάλης



Και έρχεσαι και αφού μπαίνεις στο σπίτι μου, πέρα του τι μου έκλεψες και του τι έψαξες και ανακάτωσες, άνοιξες και ήπιες αθεόφοβε τα δύο μπουκάλια παλαιό κρασί. Ξέρεις τι σήμαιναν αυτά για μένα; Ήταν εμφιαλωμένα τα όνειρά μιας ζωής, εκεί παλαίωναν, όπως το ξέρει το παλαιό κρασί. Περίμενα το άνοιγμά τους να γιορτάσει την μεγάλη ευτυχισμένη στιγμή, εκείνη που εσύ δεν άφησες να φτάσει, να έρθει κάποιος φίλος από τα παλιά, να έρθει η μεγάλη στιγμή ευτυχίας του έρωτα, ο θεός ξέρει πόσα χρόνια περιμένω με το άδειο ποτήρι στο χέρι, και να που τώρα ήρθες εσύ και μου άδειασες την φιάλη, “δεν χρειάζεται πια” σκέφτηκες. “Τόσα χρόνια περίμενε, και η παλαίωση έχει την ωρίμανσή της” σκέφτηκες και με πρόλαβες.

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν




Σας αποστέλλω μερικές φωτογραφίες μετά από το rave party που είχαν χθες το βράδυ στην Κουμπελίδικη. Συγχαρητήρια στους αρμόδιους...  Δεν υπάρχει αρκετός φωτισμός, δεν υπάρχει αρκετή αστυνόμευση, δεν υπάρχει ένας κάδος απορριμμάτων και τα μικρά παιδιά μας όταν βγαίνουν να παίξουν, βρίσκουν χρησιμοποιημένες σύριγγες! Συγχαρητήρια και πάλι!
Αναγνώστης
xristos79@yahoo.gr

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 13 Δεκεμβρίου 2012, αρ. φύλλου 670

1.4.13

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Στα παιδιά μας, που θα ‘πρεπε να γιορτάζουν κάθε μέρα…




Από παιδιά και μόνον φτιάχνεις Ιεροσόλυμα
Οδυσσέας Ελύτης 


ΜΙΑ ΜΕΡΑ  μερικοί γονείς έφεραν τα παιδιά τους στο Χριστό, για να τα ευλογήσει. Όταν ο Ιησούς είδε τα παιδάκια να πλησιάζουν κοντά Του, τα επήρε άλλα στα γόνατά Του, άλλα στην αγκαλιά Του και τα ευλογούσε με πολλή αγάπη και στοργή. Κι έλεγε στους μεγάλους που στέκονταν εκεί κοντά: «Για να κερδίσετε τον ουρανό, χρειάζεται να γίνετε απλοί και ταπεινοί και υπάκουοι όπως είναι αυτά τα μικρά παιδιά» (Από την Καινή Διαθήκη).

Κάποτε στην Καστοριά

[στήλη]

Ουδείς προφήτης στον τόπο του


Είναι αλήθεια ότι η ρήση αυτή είναι τόσο διαχρονική και επαναλαμβανόμενη που λίγο πολύ ο καθένας μας την έχει βιώσει στο πετσί του. Όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλοί συμπολίτες μας που διαπρέπουν εκτός Καστοριάς και άλλοι που ζουν στην Καστοριά αλλά βραβεύονται εκτός Καστοριάς. Ένας απ΄ αυτούς είναι και ο Νίκος Δόικος, για τον οποίο γράψαμε και άλλη φορά ότι αν δεν σπούδαζε αρχιτέκτονας θα μπορούσε να εξελιχθεί σε έναν επιτυχημένο και διάσημο συγγραφέα.

Εξέλιξη

του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων από το 1974


1974   112.896 
1975   114.950

1980   139.966
1981   121.789<
1982   208.531
1983   217.666


ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ