20.10.07

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Η θέση του "όχι"στην εποχή των "ναι"

«ΗΤΑΝ ΓΕΜΑΤΗ ΓΟΗΤΕΙΑ Η νύχτα της 28ης Οκτωβρίου 1940. Μια θεϊκή γαλήνη βασίλευε παντού και το θαμπό φως του φεγγαριού έδινε το χρώμα του παλιού ασημιού στον ουράνιο θόλο». Θα μπορούσα να συνεχίσω έτσι, με ύφος λογοτεχνικό και να επιδιώξω, προκαλώντας σας συγκίνηση, να κερδίσω την καρδιά σας. Θα μπορούσα ακόμη να μιλήσω για το θαύμα του '40, προσπαθώντας να γεννήσω μέσα σας την εθνική περηφάνια και να κερδίσω έτσι και πάλι την καρδιά σας. Όμως σας το ξεκαθαρίζω, σήμερα έχω σκοπό να βάλω στο παιχνίδι κυρίως το νου σας. Χωρίς να θέλω να λιγοστέψω τη μοναδική ομορφιά των στιγμών εκείνων, χωρίς να θέλω να μειώσω τη σημασία της πράξης των προγόνων μας που δημιούργησαν το έπος του '40 εκφράζοντας όλο το σεβασμό και την ευγνωμοσύνη μας, σε δύο ξεχωριστούς συμπολίτες μας που βρίσκονται ανάμεσά μας, στον κύριο Γιώργο Σουμαλιά και στον κύριο Θωμά Καράτζιο, πολεμιστές τότε, και στο πρόσωπό τους τον σεβασμό και την ευγνωμοσύνη μας προς όλους τους γενναίους συμπολεμιστές τους.

"Ο ΛΑΟΣ ΠΟΥ ΞΕΧΝΑ την ιστορία του είναι καταδικασμένος να πεθάνει" λένε οι σοφοί και, καθώς είναι κοινή διαπίστωση πως διανύουμε την εποχή της γενικευμένης ιστορικής αμνησίας των Νεοελλήνων, ας εκμεταλλευτούμε τη στιγμή για να εμβαθύνουμε σε κάποιο σημείο που προσπερνάμε γιατί το θεωρούμε επικίνδυνο, γιατί κάποιοι μας έπεισαν πως είναι επικίνδυνο και πως μόνο με την αναφορά μας σ' αυτό θα κινδυνεύαμε να παρεξηγηθούμε, να στιγματιστούμε.

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ να είμαστε μαζεμένοι εδώ και να μιλάμε με πάθος για την ελευθερία που κληθήκαμε εκείνο το πρωϊνό της 28ης Οκτωβρίου του '40 να υπερασπιστεί ο φιλελεύθερος λαός μας και να αγιοποιήσουμε ένα δικτάτορα. Από την άλλη μεριά όμως, χρόνια τώρα, φοβόμαστε ν' αναφέρουμε το όνομα του ανθρώπου που ξεστόμισε πρώτα το ιστορικό πια "όχι" εκείνο το ξημέρωμα. Χρόνια τώρα το προσπερνούμε έντεχνα, το καλύπτουμε, λέγοντας πως το "όχι" ειπώθηκε από τον ελληνικό λαό. Ναι, στην συνέχεια ειπώθηκε κι από το λαό. Όμως η αλήθεια είναι ακριβώς έτσι: το "όχι" το είπε ο Ι. Μεταξάς, εκφράζοντας τη θέληση του λαού των Ελλήνων, τον οποίο δικτατορικά κυβερνούσε. Αυτό αποτελεί ένα ισχυρότατο μήνυμα προς τους πάσης φύσεως σημερινούς ηγέτες του λαού μας, αυτή η απόλυτη σύμπνοια ηγέτη-λαού. Στην συγκεκριμένη περίπτωση θα ζήλευαν ή θα έπρεπε να ζηλεύουν πολύ ένα δικτάτορα οι δημοκρατικοί ηγέτες που δεν τα καταφέρνουν να συμπλέουν με το λαό τους. Θα τον ζήλευαν οι κρατούντες στην Ελλάδα του 2007, όπου οι δημοσκοπήσεις αποδεικνύουν πως η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων (=75%) δε συμφωνεί με τον τρόπο που χειρίζονται οι κυβερνώντες τη σύγχρονη Ελλάδα τα θέματα εξωτερικής πολιτικής. Ευτυχώς αυτό δε συνέβη τότε. Ειπώθηκε τότε το "όχι" από τον έναν και, μόλις ξημέρωσε αυτή η ξεχωριστή για την Ελλάδα μέρα, η στάση των Ελλήνων, εκείνες οι θρυλικές πια φωτογραφίες του να φεύγουν για το μέτωπο με το χαμόγελο στα χείλη, υπογραμμίζουν με τον πιο κραυγαλέο τρόπο την απόλυτη σύμπνοια. Μια τέτοια σύμπνοια ηγετών-λαού αποτελεί για την Ελλάδα σήμερα απλώς ένα ζητούμενο.

ΚΙ ΕΠΕΙΔΗ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΕΝ ωφελεί απλώς να τη λέμε στουμπωμένη με αμέτρητες φιλολογίες και καλολογικά στοιχεία, ας σταθούμε σε μία και μόνη λέξη και ας εμβαθύνουμε, επιδιώκοντας την καλυτέρευσή μας ως λαός. Η λέξη είναι το "όχι" που δεν ακούγεται, που δεν ξεστομίζεται πια στην χαρακτηριστική σκυφτή εποχή μας.

ΑΣ ΣΚΕΦΤΟΥΜΕ, ΛΟΙΠΟΝ, πόσο καλύτερα θα ήταν τα πράγματα, αν όχι μόνο με τα λόγια αλλά και με ολόκληρη τη στάση μας λέγαμε "όχι" στην αδράνεια και την απάθεια που μας χαρακτηρίζει. Σ' αυτό το σύνδρομο του ωχαδερφισμού που χαρακτηρίζει το σημερινό Έλληνα, ο οποίος, μ' αυτήν του τη στάση παρακολουθεί απαθώς και χωρίς να εξεγείρεται ακόμα και τη φοβερότερη αδικία, όταν αυτή δεν τον αφορά προσωπικά. «Όταν ο Χίτλερ φυλάκιζε εβραίους δεν αντέδρασα, γιατί δεν ήμουν εβραίος. Όταν ο Χίτλερ φυλάκιζε τσιγγάνους δεν αντέδρασα γιατί δεν ήμουν τσιγγάνος. Όταν ο Χίτλερ φυλάκιζε ομοφυλόφιλους δεν αντέδρασα γιατί δεν ήμουν ομοφυλόφιλος. Όταν ο Χίτλερ φυλάκιζε κομμουνιστές δεν αντέδρασα γιατί δεν ήμουν κομμουνιστής. Ο επόμενος στη σειρά ήμουν εγώ αλλά δεν υπήρχε κανείς για να φωνάξει», γράφει ο Μπέρολτ Μπρεχτ και είναι η δυνατότερη απάντηση στη νοσηρή τακτική της αδιαφορίας και της απάθειας. Άλλωστε, αυτό το "όχι" το μεταφρασμένο σε πράξεις είναι που λείπει και που χρειάζεται και σε άλλα θέματα εντελώς βασικά, όπως το περιβαλλοντικό ζήτημα που εξαιτίας μας έγινε τεράστιο πρόβλημα, το "όχι" μας στην υπερκατανάλωση ενέργειας αλλά και στην υπερκατανάλωση γενικότερα, στην αλόγιστη εκμετάλλευση των αγαθών που μας προσφέρει η φύση αλλά και στην αλόγιστη ρύπανσή της, είναι η μόνη λύση που μπορεί να μας αφήσει το περιθώριο να ελπίσουμε στο καλύτερο.

ΕΝΑ ΗΧΗΡΟ "ΟΧΙ" χρειάζεται επίσης στην τάση της τέλειας εξαφάνισης των κλασικών αρχών και αξιών, στην ιδιοτέλεια, που στις μέρες μας μοιάζει να είναι το απόλυτο ιδανικό. "Δίκαιο είναι ό,τι μας συμφέρει", αυτό είναι το υπ' αριθμ. 1 ιδανικό της εποχής μας, αυτό υπηρετούμε οι περισσότεροι με όλες μας τις δυνάμεις, με θεμιτό αλλά και αθέμιτο τρόπο, και οτιδήποτε ξεφεύγει από τα στενά όρια του εαυτού μας δε μας αφορά πια. Το περίφημο μακρυγιαννικό πέρασμα από το εγώ στο εμείς μοιάζει τελείως μακρινό και ξένο, μια ουτοπία που ούτε ονειρευόμαστε ούτε επιζητούμε.

ΑΛΛΟ ΕΝΑ "ΟΧΙ" είναι πια εντελώς απαραίτητο, το "όχι" στην δικτατορία της χρυσής μετριότητας. Διανύουμε μίαν εποχή όπου όποιος συνάνθρωπός μας καταφέρνει να υψωθεί ψηλότερα απ' όσο οι γύρω του γίνεται στόχος επιθέσεων. «Εκεί που ανθεί ο μέσος όρος παύω να υπάρχω» λέει ο Ο. Ελύτης, αλλά εμείς οι Νεοέλληνες είμαστε ένας λαός έξυπνος που δεν εκμεταλλεύεται παρά ένα ελάχιστο μέρος των δυνατοτήτων του, για να κινηθεί κάπου στη μέση ή και πιο κάτω απ' αυτήν. Όταν, όμως, ο Αϊνστάϊν δηλώνει "το 98% της επιτυχίας μου το οφείλω στην σκληρή εργασία και το υπόλοιπο 2% στην τύχη", τότε καταλαβαίνουμε όλοι πως δεν υπάρχει περιθώριο. Ανασκουμπωνόμαστε, κάνουμε πρότυπό μας αυτούς που δουλεύουν, ξεριζώνουμε αυτόν τον ιδιότυπο ρατσισμό που μας χαρακτηρίζει, τον κοινωνικό αποκλεισμό εκείνων που ξεχωρίζουν, παύουμε να πολεμάμε όσους μας ξεπερνούν και προσπαθούμε να τους μιμηθούμε, να τους φτάσουμε.

ΚΑΙ ΠΡΟΧΩΡΑΜΕ. Είναι απαραίτητο το "όχι" και στο πνεύμα της ευτέλειας που στις μέρες μας έχει κατακλύσει τα πάντα. Της ευτέλειας (της κυριαρχίας του φαίνεσθαι και όχι του είναι) που ντύθηκε το ρούχο της κοσμικότητας και κυκλοφορεί ανάμεσά μας σαν το ύψιστο ιδανικό της εποχής μας. Κυρίαρχο μέσο στο οποίο την πολλαπλασιάζει και μας τη μεταφέρει η τηλεόραση. Πρωϊνά, μεσημεριανά, αλλά και βραδινά, ακόμη και "δελτία ειδήσεων" με τους κοσμικούς και με τα κοσμικά ασχολούνται. Κι εμείς παρακολουθούμε αποβλακωμένοι και αποχαυνωμένοι, αγχωνόμαστε για να γίνουμε κι εμείς έτσι ή κάπως έτσι, ξεχνώντας μιαν αλήθεια πέρα για πέρα αναμφισβήτητη: πως "το lifestyle είναι το άλλοθι του τίποτα" και πως όποιος περνάει τη ζωή του υπηρετώντας το αφιερώνει τη ζωή του στο τίποτα.

ΘΑ ΄ΘΕΛΑ να σταματήσω εδώ. Ως δασκάλα όμως θέλω να εκφράσω έναν καημό. Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσεύουν τα παιδιά που έρχονται στο σχολείο με προβλήματα στην συμπεριφορά τους, τέτοια που δείχνουν πως η οικογένειά τους δε φρόντισε να τα αναθρέψει με τα πολύτιμα όρια που πρώτοι απ' όλους οι ψυχολόγοι υπογραμμίζουν πως είναι εντελώς απαραίτητα για να μεγαλώσουν τα παιδιά μας σωστά. Αυτά τα όρια που δεν υπάρχουν είναι τα "όχι" που εμείς οι γονείς δε λέμε στα παιδιά μας όταν πρέπει και όπως πρέπει, είναι τα "όχι" που χρειάζονται τα παιδιά μας για να μπορέσουν να ζήσουν τη ζωή που τους αξίζει.

ΑΡΚΕΤΑ "ΟΧΙ" ανέφερα εγώ. Σ' αυτά προσθέστε κι εσείς τα δικά σας. Απευθύνομαι σε όλους -ποτέ δεν είναι αργά για να νοηματοδοτήσουμε τη ζωή μας. Απευθύνομαι όμως κυρίως και προπαντός στα παιδιά, τους παλιούς και παντοτινούς μαθητές μας, τους σημερινούς μαθητές μας. Παιδιά, εσείς έχετε τη δύναμη, μπορείτε. Έχετε τα όνειρα και μπορείτε. Είναι σίγουρο πως δε σας ταιριάζει η σκυφτή εποχή όπου μεγαλώνετε, το 'χετε καταλάβει και οι ίδιοι. Είναι βέβαιο πως δε θα τη διαλέγατε ποτέ για εποχή σας, είναι βέβαια πως δε σας αξίζει. Στο χέρι σας είναι να βρείτε τον τρόπο να την αλλάξετε. Χτίστε αυτόν τον τρόπο πάνω σε μια λέξη, στο "όχι" σας σε σχέση με καθετί που δεν σας ωφελεί ουσιαστικά. Εσείς μπορείτε και πρέπει ό,τι λαθεμένο να το αρνηθείτε, να το απορρίψετε. Εσείς μπορείτε και πρέπει ό,τι λαθεμένο να το αρνηθείτε, να το απορρίψετε. Και μην ξεχάσετε ποτέ ότι "μπορεί να ζούμε στο βούρκο, αλλά η μοίρα μας, είναι να κοιτάζουμε τα αστέρια" (Όσκαρ Ουάϊλντ).
Στο χέρι σας είναι, αυτά τα αστέρια να τ' αγγίξετε. Και να τα καταφέρετε να βγείτε πραγματικά νικητές σ' αυτόν το δύσκολο αγώνα που λέγεται ζωή.


[ΣΧΟΛΙΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗ]

2 σχόλια:

  1. Ανώνυμος29/10/07

    Σχόλιο στο κείμενο της κ. Σόνιας Ευθυμιάδου-Παπασταύρου: «Η θέση του ΟΧΙ στην εποχή των ΝΑΙ»

    Συγχαρητήρια στη γλυκύτατη Σόνια.
    Επιτέλους και μία «άλλη», «διαφορετική» προσέγγιση της 28ης Οκτωβρίου, προσέγγιση που ξεφεύγει από έναν άγονο ιστορισμό, από μία «ντοκιουμενταρίστικη» περιγραφή της νύκτας της 27ης προς 28η Οκτωβρίου 1940.
    Διότι το μέγα ζητούμενο στην πολιτεία των πολιτών, στην κοινωνία των κοινωνών-πολιτών, είναι ακριβώς η ευθύτητα και ντομπροσύνη των ξεκάθαρων απαντήσεων (οι επικοινωνιολόγοι του ΠΑΣΟΚ το «έπιασαν» όταν μιλούν για «καθαρό λόγο», βλ. Ευ. Βενιζέλο, ή για «καθαρή εντολή», βλ. Γ. Παπανδρέου).

    Είτε ΝΑΙ είτε ΟΧΙ! Χρειαζόμαστε πάντως ευκρινείς απόψεις, θέσεις, είτε καταφάσεις είτε αρνήσεις, έχουμε ανάγκη από υπεύθυνες τοποθετήσεις, ιδίως, και κυρίως, από τους κάθε λογής και τάξεως δημοσίους λειτουργούς μας.
    Κι αν από κάτι πάσχει ιδιαίτερα η τοπική μας δημόσια κοινοπολιτεία ( - πριν καταντήσει «κυνοπολιτεία») είναι από αυτήν την έλλειψη καθαρού δημόσιου λόγου, καθότι ο λόγος των τοπικών, «εκ - προσώπου» μας, δημοσίων ανδρών και γυναικών βρίθει από «μεσοβέζικες» διατυπώσεις, οι οποίες δυστυχώς θεσμοποιούν τη δουλοπρέπεια και την ιδιοτέλεια. Και αυτό είναι το χειρότερο…

    Θα ήθελα να θυμίσω, εντελώς ενδεικτικά, μερικά μόνο ζητήματα της τοπικής μας κοινωνίας (μερικά τόσο απλά), όπου οι θεσμικοί μας φορείς (ή έστω κάποιοι…) δεν τόλμησαν ούτε μία φορά, ούτε κατά τύχη (σε αυτό είναι πολύ «προσεχτικοί»), να πάρουν θέση, να διατυπώσουν άποψη, να συγκρουστούν έστω και με τη μειοψηφία! (για την πλειοψηφία ούτε λόγος!).

    Παραδείγματα:

    1. Οι «απαντήσεις» που είχαν δώσει στην ΟΔΟ οι κύριοι Αγγελής και Πετσάλνικος πριν από 2 χρόνια περίπου, αν θυμάμαι καλά, σχετικά με την εγκληματική εγκατάλειψη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και το ζήτημα της διάσωσης και ανάδειξής της.

    2. Το ζήτημα του χώρου στέγασης της υποτιθέμενης πανεπιστημιακής σχολής στο 1ο Γυμνάσιο (θυμηθείτε τη θέση του κ. Αγγελή: «είναι ζήτημα της τοπικής κοινωνίας» … Αυτός που βρισκόταν;).

    3. Οι πρόσφατες υποθέσεις των Άγη Σημαιοφορίδη, Μαρίλε Πετσάλνικου και Γιάννη Γκόγκα για τις σοβαρότατες θεσμικές τους προεκτάσεις και όχι ασφαλώς ως διαπόμπευση ανθρωπίνων «αδυναμιών» ή σφαλμάτων, τα οποία τα δικαιούνται οι ΠΑΝΤΕΣ, άρα και οι πολιτικοί άνδρες (ουδείς αναμάρτητος).

    4. Το εκκλησιαστικό ζήτημα του Δεσπότη μας με το Μοναστήρι των Αγ. Αναργύρων ως θεολογικό, κοινωνικοοικονομικό και φιλοσοφικό πρόβλημα (και όχι φυσικά υπό το πρίσμα της υπεραπλουστευμένης θεωρίας «της προσωπικής διαφοράς μεταξύ δύο ανδρών», η οποία συνιστά, κατά τη γνώμη μου, θρασύδειλη υπεκφυγή).

    5. Το συνταγματικό κώλυμα εκλογής και κατάληψης του βουλευτικού αξιώματος από την κ. Β. Μπουζάλη (πόσα πολιτικά στελέχη, ιδίως του χώρου της Νέας Δημοκρατίας, θα τολμήσουν να πουν ένα ξεκάθαρο ΝΑΙ ή ένα ξεκάθαρο ΟΧΙ στο δικαίωμα της κ. Παρασκευής να έχει «και την πίττα ακέραιη και τον σκύλο χορτάτο»;
    Ή από την άλλη: γιατί δεν έθετε το ζήτημα της νομιμότητας της υποψηφιότητας της κ. Μπουζάλη ο κ. Αγγελής πριν από τις εκλογές, όταν καταρτίσθηκαν τα ψηφοδέλτια; Τότε δεν το γνώριζε το άρθρο 56 του Συντάγματος; Να λοιπόν που δεν προέχουν οι θέσεις και τοποθετήσεις, αλλά οι προσωπικές επιδιώξεις…)

    Και για να επανέλθω στο πνεύμα του δοκιμίου της αγαπητής Σόνιας. Σκέφτηκε κανείς ποια θα ήταν η εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας, αν στη θέση του στυγνότατου δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά βρισκόταν ο Κωστάκης ή ο Γιωργάκης; (Δεν λέω φυσικά για τον Φίλιππα ή τον Ανέστη ή την Παρασκευή ή το «καλό παιδί» τον Γιάννη…) «Ναι μεν αλλά, όχι αλλά εντούτοις και παρόλα αυτά, ίσως και πιθανόν, εκτός απροόπτου και με βεβαιότητα» είναι μόνο μερικές από τις φράσεις – σύμβολα του περιεχομένου της σύγχρονης πολιτικής. Διότι αυτό που προέχει είναι η μάχη των εντυπώσεων, το άγχος της επανεκλογής (για μερικούς είναι και ζήτημα επιβίωσης), ο ανεξήγητος «καημός» με όλους «να τα έχουμε καλά» πηγαίνοντας «όπου φυσάει ο άνεμος» και «κρυβόμενοι» πίσω από τις ανύπαρκτες θέσεις μας.

    Όμως, αγαπητοί μου φίλοι του forum ιδεών και αξιών που μας προσφέρει απλόχερα η ΟΔΟΣ (και την ευχαριστούμε), όποιος θέλει πράγματι να αφήνει το στίγμα του στην ανθρώπινη ιστορία οφείλει να βγαίνει μπροστά και να τοποθετείται (και αν είναι δημόσιος ταγός οφείλει ΜΟΝΟ ΕΠΩΝΥΜΑ και όχι με παρασκηνιακούς ψιθυρισμούς, σε αντίθεση με όποιον, όπως ο γράφων, που εφόσον έχει εκούσια αρνηθεί τα προνόμια της επωνυμίας, θεωρώ ότι δικαιούται να διεκδικεί για τον εαυτό του και για τους υπολοίπους «άγνωστους στρατιώτες» της συμπολιτείας του το Δικαίωμα της Ανωνυμίας ή Ετερωνυμίας, πλην όμως με προσήλωση στο χρέος να καταθέτει τη δική του δημόσια μαρτυρία, ισάξια με την επίσης ανώνυμη ψήφο του, ως καίρια συμβολή του στο δημόσιο βίο του τόπου του) διακινδυνεύοντας όχι μονάχα την προσωπική του τύχη, αλλά ακόμη και την τύχη όσων υποθέσεων έχει υπεύθυνα και με τη θέλησή του επωμισθεί. Να τολμάει να εκτίθεται με πεντακάθαρα ΝΑΙ ή με παντακάθαρα ΟΧΙ, ειδάλλως είναι καλύτερο να παραιτείται για να δοκιμάζει η «Εκκλησία του Δήμου» και κάποιους άλλους συμπολίτες…
    Δεν είναι νομίζω τυχαία η διατύπωση του Ιησού που υπάρχει στην κορυφαία πηγή του παγκόσμιου ανθρωπισμού, στο Ευαγγέλιο Του, όπως διασώζεται από έναν «αμαρτωλό» τελώνη, τον Ματθαίο: «έστω δε ο λόγος υμών ναι ναι, ου ου· το δε περισσόν τούτων εκ του πονηρού εστίν» (Καινή Διαθήκη, Ματθαίος, 5, 37).

    Συγχαρητήρια και πάλι στην υπέροχη και τολμηρή Σόνια με την ευχή να γίνεται όλο και πιο τολμηρή (στο να γίνεται πιο υπέροχη δεν χρειάζεται ευχή, το καταφέρνει πολύ καλά…) όλο και πιο ριζοσπαστική όλο και πιο ανατρεπτική (τα δύο τελευταία για τους δασκάλους, χωρίς να γίνομαι «ρατσιστής», δεν είναι και τόσο εύκολα αθλήματα…).

    Όσο για την ΟΔΟ, δεν μπορώ να κάνω πια κανένα σχόλιο… Μόνο να την απολαμβάνω μπορώ είτε από το χαρτί είτε από την οθόνη του υπολογιστή μου. Άλλωστε εάν κάτι με κάνει να την «βρίσκω» με την ΟΔΟ (και στο εξής θα το εκδηλώνω με τους ηλεκτρονικούς «αναστοχασμούς» μου) είναι, κατεξοχήν, η δυνατότητα που μου δίνει είτε να συμφωνώ είτε να διαφωνώ μαζί της, ή καλύτερα να σκέφτομαι, να στοχάζομαι και να αναστοχάζομαι…

    Αυτή τη δυνατότητα τη δίνει μόνο όποιος έχει άποψη, γνώμη και θέση, και η ΟΔΟΣ τα έχει όλα αυτά! Σε τι να συμφωνήσεις ή να διαφωνήσεις με ένα τίποτα; Σε τίποτα! Απλώς το προσπερνάς και το περιφρονείς…


    Καστοριά, 29 Οκτωβρίου 2007



    Σημ εφημερίδας: Στο πρωτότυπό του το κείμενο, αντί το όνομα «Παρασκευή» έγραφε τον υποκοριστικό τίτλο του ονόματος αυτού, και η ΟΔΟΣ έκρινε ότι έπρεπε να αντικατασταθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος26/10/08

    28 ΟΧΤΩΒΡΗ
    ή
    ΤΑ ΟΧΙ ΚΑΙ ΤΑ ΝΑΙ


    Η επέτειος του ΟΧΙ. Που μεγάλο λέμε ότ' ήταν.
    Που μας είχεν οδηγήσει στη μεγάλη μας την ήτταν
    και απόδειξε σε όλους η φυλή η ελληνική
    πόσο είναι χαζοβιόλα και καθόλου λογική.


    Μα ως γνωστόν εκτός απ' τ' ΟΧΙ-
    γνώσεις είν' αυταί κοιναί-
    κάθε γλώσσας μοίρα το 'χει
    να 'χει μέσα της και ΝΑΙ.

    Και στων ΝΑΙ του άθλιου πλήθους
    θα σας φέρω τη ζαλάδα,
    φαινομένου πλέον συνήθους
    για τη δόλια την Ελλάδα.

    Γιατί ΝΑΙ για χρόνια τώρα
    λέμε σ' όλα τα στραβά
    και γι αυτό συνέχεια η χώρα
    τον κατήφορο τραβά
    .
    Και πλατιά σφραγίδα βάζουν
    στην καινούργια αυτή ορμή της
    οι υπουργοί που τής ρημάζουν
    τα λεφτά και την τιμή της.

    ΝΑΙ λοιπόν το γκόβερνό μας
    έβαλε βουλή να λέει
    σ' ό,τι ενάντιο στα όνειρά μας
    και στα πάτρια είναι κλέη.

    ΝΑΙ στο όργιο των σκανδάλων,
    ΝΑΙ στο σκύψιμο της μέσης,
    ΝΑΙ στην ειρωνεία των Γάλλων,
    ΝΑΙ σε ψεύτικες εκθέσεις.

    ΝΑΙ στο δράμα της Παιδείας
    ΝΑΙ σ' Αγγλία και σ' ΕΟΚ
    ΝΑΙ στο χάος της ανεργίας
    ΝΑΙ στων εκδοτών τα μπλοκ.

    ΝΑΙ στων δημοσίων πόρων
    την αλόγιστη σπατάλη,
    ΝΑΙ στων δημοσίων χώρων
    την κατάντια και το χάλι.

    ΝΑΙ στην έλλειψη σχολείων
    ΝΑΙ στις βίλλες υπουργών
    ΝΑΙ στους διορισμούς φιλίων-
    σ' απολύσεις ΝΑΙ απεργών.

    ΝΑΙ στης άσφαλτου το αίμα
    ΝΑΙ στο ξάφρισμα, στη ζούλα,
    ΝΑΙ στη διαφθορά, στο ψέμα
    στην κλεψιά και στη ρεμούλα.

    ΝΑΙ σε κάθε σαλτιμπάγκο,
    ΝΑΙ σε κάθε μασκαρά
    που του έλληνα τον πάγκο
    τον 'ρημώνει από χαρά.

    ΝΑΙ με Tούρκων απαιτήσεις
    ΝΑΙ στις τόσες τους φοβέρες-
    στων σκαφών τους τις προκλήσεις,
    στις Αιγαίες τους κρουαζιέρες.

    ΝΑΙ σε κάθε τι που δείχνει
    πως ανεύθυνοι μετράμε,
    ΝΑΙ σε κάθε τι που δείχνει
    μακριά πως δεν κοιτάμε…

    Και μας πέφτουνε στην πλάτη
    βουρδουλιές τα τόσα ΝΑΙ
    βρίσκοντάς μας σε ραχάτι
    μες σε κάποιον καφενέ.

    Και σα βλάκες μεις γελάμε
    και κανένας δεν κοιτάει
    πως οι έλληνες μετράμε
    της Ευρώπης το προσφάϊ.

    Τέτοιοι είμαστε. Ωραία. Δεν πειράζει. Τι να γίνει...
    Αλλ' ας μη γινόμαστε όμως σαλτιμπάγκοι κι αρλεκίνοι
    να θαρρούμε ότι κάποια και για μας στη γη αυτή
    θέση έχει στην πορεία της προόδου φυλαχτεί.

    Κακομοίρηδες για πάντα θ' απομένουμε κι αχρείοι
    κι ένα ΟΧΙ κάθε χρόνο θα ψελλίζουμε -οι γελοίοι!-
    λες κι αυτό μας δίνει κλέος-μάλιστα έχοντας τη λόξα
    ότι τάχα των ελλήνων μονοπώλιο είν' η δόξα...

    Ω! Αστεία καραγκιοζάκια που ποζάρετε γι ανθρώποι!
    Στου πολέμου την ανάγκη δόξα παίρνουν όλ' οι τόποι.
    Δάφνες πρέπουν στους πολίτες της πατρίδας μόνο εκείνης
    που τη δόξα την κερδίζουν στους αγώνες της ειρήνης.

    Γιώργης Χολιαστός

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ